19/09/2012
ANTİK MİTOLOJİDE
LAZLAR
Hasan AZAKLI
Emekli
İlköğretim Müfettişi
Eğitimci-Yazar
Antik
çağda ve antik mitolojide Lazların izlerine öncelikle Kolkheti uygarlığı ve
kolkhlar’ın araştırılmasıyla ulaşılabilmektedir.bu dönemde bir çok Laz kişiler ve kahramanlara rastlamak
mümkündür.Bu araştırmanın temel amacı bu dönemde adı geçen
kişileri ve kahramanları ortaya çıkarmaktır.
Öncelikle Gerhard FİNK tarafından yazılan İlya yayınevi tarafından okurlara sunulmuş
olan “Antik Miteolojide Kim Kimdir? Adlı
eser bu alanda en yetkin bir kaynak olarak karşımıza çıkmaktadır.Antilk çağda
ve antik miteolojideki Laz kişiliklerinin en geniş tanımlaması bu kaynağa
dayanılarak bu çalışma
gerçekleştirilmiştir.
Antik
Çağda ve Antik Miteolojide Laz kişilikleri:
Aietes:Karadeniz’in
doğusundaki Kolkhis’in kralı.Güneş tanrısı Helios ile Perseis’in oğullarından
biri,Kirke ile Pasiphae’nin
ağabeyi.Medeia’nın babası.Aietes,Phriksos’u
misafirperver biçimde kabul eder,onun kurban ettiği koçun altın postunun
başına nöbetçi olarak bir ejder koyar,bu
altın postu ele geçirmek isteyen İason’a zor görev verir.(Bu hususta M.Ö.2.
yüzyılda İskenderiye’de görevli olan
edebiyat bilimcisi Apollodoros’un Bibliothek 1 adlı eserine baklılabilir.)
Apsyrtos:Kolkhların
Kralı Aietes’in oğlu Medeia’nın erkek kardeşi.İason ile kaçan Medeia,kendileini
takip eden babası Aites’i oylamak
için kardeşi Apsyrtos’u öldürür ve
parçalayarak denize atar.Aietes cesedin parçalarını denizden toplar ve Karadenizde
Tomoi adı verilen bir yere gömer.
Argonotlar:Bir zamanlar Phriksos ile Helle’yi taşıyan koçun altın postunu almak
için Argo adlı gemi ile İason’un önderliğinde,Teselya’daki İolkos’tan Kolkhis ülkesinin kralı Aietes’in yanına
giden Yunanlılar.(Argonotları tasvir eden eser, Max Beckmann tarafından tamamlanarak “Argonotlar Triptikonu” adı altında Newyork’ta
M.Beckmann koleksiyonunda sergilenmektedir.)
Helios:Güneş
tanrısı.Kirke,Pasiphane,Phaethon ve Aietes’in babası.
İason:Altın
postun getirilmesi için Kolkhis’e gönderilen komutan.Yaptırdığı Argo adlı
gemiyle adamlarıyla birlikte Kolkhis’e varır.Amacı Kolkhis’te bulunan altın
postu elde etmekti.Kolkhis Kralı Aietes eğer ateş püskürten boğalarla saban sürer,tarlaya ejder dişi eker
ve bunlardan meydana gelecek zırhlı savaşçıları yenerse,İason’a altın postu
vereceği hususunda and içer.Büyük bir büyücü olan kralın kızı Medeia,İason’a
aşık olur ve İason’a yardım ederek babasının vermiş olduğu zor görevi başarmasını
sağlar.Aietes durumdan şüphelenir ve vermiş olduğu yemini bozar.Bunun üzerine
İason,yine medeia’nın yardımıyla altın postu çalar,adamları ve büyücü Medeia
ile birlikte Kolkhis’i terk ederler.Kaçakların peşine düşen Aietes,Apsyrtos’un
öldürülmesiyle alıkonulur.İason İolkos’a varır.Oradan Korinthos’a kaçarlar ve Medeia ve 2 çocuğu
ile birlikte uzunca bir süre burada yaşarlar.İason Medeia’dan bıkıp kral kreon’un kızı Glauke ile evlenmek isteyince Medeia bunun
intikamını feci şekilde alır.Önce kralı ve kızını büyülü bir gelinlik
aracılığıyla yakar,kendi çocuklarını öldürür ve bir ejder tarafından
çekilen arabayla uçarak
kaçar.İason.mahvolmuş bir duruma
düşer.(bu hususta Euripides’in Medeia adlı eserine ve Ovidius’un Metamorfoz adlı eserine temel
kaynak olarak bakılabilir.)
Medeia:Kolkhis
Kralı Aietes’in,İason ve Argonotlar’a altın postu ele geçirmeleri için yardım
eden ve daha sonra nankör İason kendisini terk edince korkunç bir biçimde
intikam alan kızı.Argonotlar efsanesinde Medeia,halk masallarında genç
kahramana büyü sanatıyla normalde
başarılamayacak görevlerde yardım eden ve takipçilerinden kurtulmalarını sağlayan,sonra da
yardımlarının karşılığında kendileriyle evlenilen kral kızlarına karşılığıdır.Medeia tam artık
sevdiği ile mutluluğu bulduğu denildiği anda başından korkunç trajediler geçen neredeyse şeytani bir varlık haline dönüşür.İason korkunç Kolkhis’li
Medeia’dan çabuk bıkar ve evleneceği
birini arar.Korinthos Kralının kızı Glakue ile ilişki kurar.Medeia,terk edilen
eş yazgısını kabullenmiş görüntüsünü
verir.Hatta geline muhteşem bir gelinlik gönderir.Ancak gelin elbiseyi giydiğinde elbise
tutuşur,Glakue ve yardımına gelen babası yanarak can verirler.İason’u daha ağır biçimde yaralamak için Medeia,İason’dan doğurduğu iki oğlunu da bıçaklar ve bir ejde
tarafından çekilen bir arabaya binip uçarakAtina’ya kaçar.Burada Kral Aigues
ile evlenir.Medeia Aigues’in eski karısından olan oğlu Theseus’u zehirlemeye çalışırken yakalar
ve Medeia’yı kovar.Medeia Aigues’ten olma oğlu Medos ile birlikte Asya’ya kaçar,Medos’un ölümünden
sonra Medeia Kolkhis’e döner.Babsının zorla tahtan uzaklaştıran kişiyi(Perses’i)
alt ederek babası Aietes’i tekrar tahta oturtur.(Medeia’nın trajedisi ile ilgili olarak Euripidis tarafındn tragediya
M.Ö.430 civarında ilk kez sahnelenmiş bulunmaktadır.Bu hususla ilgili
olarak Sneca’nın Medea adlı eseri mevcuttur.Pierre Corneilles’in “Medee”adlı
eserinde olaylara katılan tüm kişiler
ihtirasla yoğrulmuştur.Amerikalı dramcı Robinson Jeffers,”Medea”sının
(1947) “Euripides’in Medeası’nın serbest bir uyarlaması”olduğunu söyler.Medeia
ile ilgili Hans Henny Jahnn’ın “Medea” adlı eseri,Bernd Alois Zimmermenn’ın operası,Marc-Antoine Charoentier ve Luigi
Cherubini’nin sahnelenmiş eserleri
mevcuttur..Ayrıca Medeia’nın intikamı,Canosa’da ele geçen bir Apulia volütlü
kraterinde bol figürlü olarak tasvir edilmiştir.Kreon’un sarayında kralın
kızını yere yıkılırken hemen yanı
başında ise öfkeden deliye dönen Medeia’yı öz çocuklarını bıçaklarken
görünmektedir.bu hususla ilgili tablolar ve eserler Münih Devlet Antik
Koleksiyonunda,Napoli Ulusal Müzesinde,Mannheim sanat galerisinde,Oldenburg
Tablo Galerisinde bulunmaktadır.)
Medos:Medeia’nın
Aigeustan olma oğlu.
Perse(Perseis):Kolkhis
Kralı Aietes’in annesi.
Perses:Kardeşi
Kolkhis Kralı Aietes’i krallığından
kovduğu için Aietes’in kızı Medeia tarafından öldürülen Kolkhis kralı.