UND LOJİSTİK SEKTÖRÜNÜ MASAYA YATIRDI.UND tarafından düzenlenen basın
toplantısı ile uluslararası karayolu eşya taşımacılığı sektöründe Türkiye’de ve
dünyada yaşanan gelişmeler sektörel ve ekonomik açıdan değerlendirildi Toplantıya UND Başkanı Engin Özmen ve tüm yönetim kurulu üyeleri katıldı. Toplantıda sektörün 2011 yılını nasıl geçirdiği tartışılırken, 2012 yılı değerlendirmeleri ve 2023 Vizyonu Arama Konferansı’nın sonuçları basın mensuplarına aktarıldı. UND net ile Gürbulak Sınır Kapısı modernizasyonu projeleri 2011 yılında derneğin gerçekleştirdiği en önemli proje UNDnet oldu. AB
topraklarına girişte ve dönüşte sunulan beyanların, Internet’te önceden
belirlenerek nakliyecinin işini kolaylaştıran sistem, 2011’de Bulgaristan,
İtalya, Fransa ve Romanya’da başarıyla uygulandı. Yine UND tarafından 3 milyon
TL’lik ek yatırımla modernizasyonu yapılan Gürbulak Sınır Kapısı ise, derneğin
2011 senesinde hayata geçirdiği bir diğer projeydi. Küresel krizi, doğal afetler ve ekonomik çöküntülere rağmen ekonomideki
gidişat, uluslararası karayolu eşya taşımacıları sektörüne yansıdı. 23 sınır
kapısından edinilen taşıma rakamlarına göre, ihracatta 1.5 milyon, ithalatta
ise 500 bin sefer taşıma yapan sektör yüzde 8’lik bir artış gösterdi. Ulaştırma Bakanlığı’ndan alınan verilere göre 2011 yılında uluslararası
karayolu eşya taşımacılığı için C2 yetki belgesi alan firma sayısında önceki
yıla göre yüzde 6’lık bir artış gözlenirken, bu firmaların sahip olduğu çekici
sayısında ise yüzde 11’lik bir artış olduğu belirlendi. Bu verilere, Kendi iştigali ile ilgili Uluslararası ve Yurtiçi Eşya
Taşımacılığı ve ev/büro eşyası taşıması gerçekleştiren C1 ve C3 belgeli
firmalar da eklendiğinde firma sayısı 2000’e, toplam çekici sayısı 53 bin’e
yaklaşıyor. Irak’ın yanı sıra son 4 yıllık süreçte istikrarlı artış gözlemlenilen İran ve
Suudi Arabistan’a ihraç taşımaları da 2011 yılını artışla kapattı. Ancak Suriye
güzergâhındaki sorunlar ve bölgedeki genel “Arap Baharı” etkisinin getirdiği
olumsuzluklar neticesinde Ürdün, Yemen, Umman, Sudan, Mısır, Lübnan, Libya,
Katar, Fas ve BAE ‘ye yönelik ihracat taşımaları ciddi anlamda sekteye uğradı. İhracatımızın yarısını oluşturan AB ülkelerine ihracat taşıma pazarının yüzde
33’ünün halen yabancı taşımacılara ait olması nedeniyle, Türk plakalı
taşıtların ihracat taşıma sayısındaki gerilemenin önemle incelenmesi
gerekliliği vurgulandı. Bu konuda en büyük tehdit 49 bin 666 taşıma ile
Bulgaristan, 17 bin 232 taşıma ile Romanya ve 21 bin 558 adet ile İran’dan. Rusya’ya yönelik ihraç taşımaları yüzde 20, Kazakistan’a yönelik ihraç taşımaları
ise yüzde 28 oranında artış hızında seyrederken, geçiş belge kotasının bitmesi
nedeniyle taşımaların aksamış olması gelişmenin önünü kapadı. Ülkemiz üzerinden yapılan transit taşıma pazarı yüzde 5 artmasına rağmen Türk
taşıtlarının payı yüzde 42’den yüzde 40’a indi. Bu durumun nedeni olarak
nakliyecilerimize uygulanan geçiş belgesi kotaları görülüyor. Özellikle transit
geçiş ülkeleri olan Bulgaristan ve Yunanistan’ın kotalar konusundaki yapıcı
olmayan tutumuna ise bir çözüm getirilmesi gerektiği vurgulandı. Ro-Ro ile gerçekleşen ihracat taşımalarında Türk araçlarının payının genel
ortalamanın da üzerine çıkarak yüzde 92’lerden yüzde 93’e çıktığı görülüyor.
Yabancı nakliyeciler ayağında bu oran ise kara sınır kapılarındaki yüzde 30
seviyesinden yüzde 40’lara çıktı. Ancak ro-ro ayağında yabancı nakliyecilerin
Türk nakliyecilerinin hayli gerisinde kalarak yüzde 8’den yüzde 7’ye düşen bir
pazar payına sahip olduğunu görülüyor. İhracatta öne çıkan ülkeler Avrupa’da Almanya, Romanya, İtalya ve Fransa;
Ortadoğu’da Irak, İran ve Suriye ile BDT bölgesinde Azerbaycan, Gürcistan ve
Türkmenistan’dan oluşuyor. Irak taşımalarının tüm ihracat taşımalarımızdaki
payı ise neredeyse yüzde 50 seviyesinde. Yeni Gelişen Pazarlar Lojistik Endeksi’ne göre 2012’de Türkiye, yıldızı
parlayan ülkeler arasında. Bu yıldızlı ülkeler, istikrarlı ekonomik ortam ve
büyüme hızı bakımından lojistik yatırımcıları için cazip pazarlar olarak
sunuluyor. Türkiye ile birlikte BAE, Malezya, Vietnam, Arjantin, Umman, Fas,
Etiyopya, Arjantin ve Kenya da bu ülkelerin arasında. 2011 yılı rakamsal verilerine bakıldığında sektörde yatırımların hız kazandığı
ve olumlu beklentilerin varlığı görülüyor. Aynı yükseliş trendinin sürmesi
halinde uluslararası eşya taşımacılığı filosunda yüzde 3, firma sayısında da
yaklaşık yüzde 8 artış ile uluslararası taşıma performansında yüzde 10
civarında artış olması bekleniyor. Ciro artışının ise pazar oyuncularının ve
rekabetin yoğunlaşması nedeniyle son derece sınırlı olacağı tahmin ediliyor. 2012 yılının verilerini göz önüne alarak bir vizyon belirlemek amacıyla; 410
üyenin katılımıyla Antalya’da gerçekleştirilen arama konferansında üyeler 6
paralel gruba bölündü. Derneğin çalışma faaliyetleri ve gelecek hedefleri ile
ilgili yapılan çalışmalar gerçekleştirildi. Yapılan çalışmaların sonucunda
derneğin 2023 yılı vizyonu ve hedefleri belirlendi. Uluslararası Nakliyeciler Derneği bu yıl; sektörün tüm firmalarının detaylı bilgilerinin yer aldığı “Türkiye Uluslararası Eşya Taşımacılığı ve Lojistik Sektörünün Analizi”, Küresel Lojistik Performans Endeksi’nde 39. sırada yer alan ülkemizin ilk 10 arasına çıkmasını sağlayacak Eylem Planı’nı belirleyecek raporun hazırlanması, Avrasya Ekonomik Topluluğu’na ülkemizin dahil olması için gerekli girişimlerde bulunulması ve Afet Lojistiği Eylem Planı’nın oluşturulması gibi projeleri hayata geçirecek. Haber : Hayati AKBAŞ |
2184 kez okundu |
Yorumlar |
Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın |